SWAB RÀDIO 2024 by artsuper
EN CONVERSA
SWAB RADIO presenta una sèrie de converses en les quals atenem les qüestions d’identitat, tradició i futur que ocupen de manera transversal les propostes presentades en aquesta 17ª edició de SWAB.
Els comissaris, artistes i galeristes participants en la fira aborden qüestions sobre la potencialitat que té l’art en la formació d’identitats culturals. Ens preguntem sobre les diverses maneres en què nombroses formes artístiques beuen de les seves tradicions locals per a expressar la seva identitat en un món globalitzat i hipermediatitzat. En aquest context, obrim diàlegs en torn quin és avui la relació d’apropiació o desvinculació amb les nostres arrels i com construïm les nostres identitats mentre avancem cap a un futur que es mostra cada vegada més homogeni.
Simbiosi: punts de trobada entre art i disseny
L’esdeveniment Simbiosi: un terreny comú entre l’art i el disseny va tenir lloc l’1 d’octubre de 2024 a Sancal, a Gràcia. Aquest diàleg inspirador va explorar la intersecció entre l’art i el disseny col·leccionable, analitzant com aquestes disciplines difuminen els seus límits tradicionals.
El disseny col·leccionable, caracteritzat per transcendir la mera funcionalitat, desafia els límits entre les obres d’art úniques i els objectes de disseny. Aquest enfocament innovador combina estètica, innovació i artesania, donant lloc a creacions exclusives o d’edició limitada.
Durant l’esdeveniment, Huaqian Zhang de la Galeria Dilalica i els dissenyadors de MUT de Sancal van participar en una conversa curatorial moderada per Francesca Tur. Junts van reflexionar sobre com s’entrellacen l’art i el disseny, qüestionant els seus límits i descobrint noves oportunitats d’interrelació i enriquiment mutu.
Participants: MUT DESIGN (Sancal) & Huaqian Zhang (Dilalica)
Moderadora: Francesca Tur

Tradició i innovació: el paper de l’art emergent a Barcelona i Taipei
Els objectes i cossos presents a “El color Blau del meu cel” tornen les nostres mirades sobre les tradicions de Barcelona i Taipei que conflueixen al SOLO SHOW. Les seves propostes artístiques apunten també a un demà en què l’art emergent i la seva circulació juguen un paper determinant en modelar les identitats col·lectives que marcaran els futurs d’aquestes metròpolis.
A Barcelona, ciutat coneguda per la seva rica tradició artística i cultural, ha sorgit en les últimes dècades una escena vibrant d’art emergent, impulsada per una xarxa d’espais independents que proporcionen una plataforma de creativitat per a artistes joves.
Així mateix, Taipei ha vist un creixement significatiu en la seva escena d’art emergent en els últims anys. A la ciutat, convergeixen influències culturals de tot el continent asiàtic, creant un escenari eclèctic, marcat per l’experimentació artística i l’ús de la tecnologia, que l’han convertit en una referència per al sud-est asiàtic.
Participants: Carla Gimeno Jaria, Yipei Lee (comissàries de Solo Show)
* Pots escoltar la xerrada a Spotify o veure-la a Youtube.
De la galeria a la ciutat: projecte, comunitat i context des dels espais més joves
MY FAF
Entaulem una conversa amb els representants dels espais del programa MyFAF:
TUBE de Palma de Mallorca, ciutat que s’està convertint en un focus important de galeries emergents; Studio/Chapple, de Londres, que s’obre en el context de l’era post-Brexit, en el qual la rica i dinàmica ciutat es torna un escenari complex per als inicis d’una galeria jove; i PLATO d’Évora, Portugal, regió amb una creixent crisi econòmica i d’habitatge, hostil per a projectes artístics emergents.
Participants: Axel Balazsi (Tube), Louis Chapple (Studio/Chapple), Diogo Ramalho (Plato)
* Pots escoltar la xerrada a Spotify o veure-la a Youtube.
Noves veus, noves mirades: explorant l’art emergent a Latam
EMERGING LATAM
Parlar d’art llatinoamericà en termes de pre-colonialisme, colonialisme i postcolonialisme és essencial per a comprendre les complexes dinàmiques històriques, culturals i socials que han influït i continuen influint avui en les identitats i produccions artístiques de la regió. No obstant, en un món cada vegada més globalitzat, aquest enfocament pot resultar limitant per a molts artistes llatinoamericans que treballen des de contextos i perspectives molt diversos, participant del diàleg global actual.
Conversem sobre noves identitats, interessos i tendències en l’art emergent llatinoamericà.
Participants: Santiago Gasquet (comissari Emerging Latam), Yuyo Gardiol (Crudo), Raúl Rebolledo (Escombro).
* Pots escoltar la xerrada a Spotify o veure-la a Youtube.
L’espai de l’art entre la galeria i el mercat digital
Allà on s’estenen les possibilitats i necessitats de l’experiència humana, s’estén l’art i el seu mercat. Durant la pandèmia, les plataformes en línia es van convertir en els principals escenaris per a l’art. Museus, galeries i artistes independents van utilitzar mitjans digitals per a presentar les seves obres, organitzar exposicions virtuals i realitzar esdeveniments en línia. Aquesta transformació no sols va democratitzar l’accés a l’art, permetent a les persones gaudir d’ell des de qualsevol part del món, sinó que també va fomentar noves formes de creació i col·laboració. Aquestes plataformes eliminen gran part de les barreres geogràfiques i econòmiques, permetent a artistes emergents i consagrats arribar a audiències més àmplies sense les limitacions físiques dels espais tradicionals. A més, faciliten la interacció i el diàleg entre artistes i espectadors, enriquint l’experiència artística i creant comunitats globals.
Malgrat l’auge digital, l’era post-pandèmia ha vist un ressorgiment de l’interès per l’analògic. Després de llargs períodes d’aïllament i virtualitat, les persones busquen experiències tangibles i sensorials. Les exposicions físiques, els tallers i les trobades presencials han recuperat el seu atractiu, oferint una connexió directa i emocional que les experiències digitals no poden replicar.
De cara al futur, sembla evident que l’art digital i analògic coexistiran i complementaran. L’art analògic continuarà oferint experiències úniques que satisfan la necessitat humana d’interacció i fisicalitat. Al mateix temps, les plataformes de venda d’art en línia continuaran sent essencials per a la difusió i accessibilitat de l’art, especialment en un món cada vegada més interconnectat.
Participants: Diana Vedova (Artsper)
* Pots escoltar la xerrada a Spotify o veure-la a Youtube.
El territori en focus: art i context a Orient Mitjà
La situació d’Orient Mitjà és sempre d’actualitat per a les audiències globals en part per les habituals tensions geopolítiques que afecten la regió, en les quals participen totes les grans potències. Al seu torn, es tracta d’un territori en el qual històricament ha existit una rica, extensa i diversa producció cultural. Parlem amb els espais de Síria, Líban i Iran que enguany participen a Swab, sobre la seva visió del territori, tant a nivell geopolític com referent a les pràctiques artístiques emergents.
Participants: Mohammad Ali Ahmadifar (Yafteh), Abir Boukhari (AllArtNow), Marie-Nour Hechaime (Takeover)
* Pots escoltar la xerrada a Spotify o veure-la a Youtube.
En l’horitzó-post global: ecos de tradició des de Tòquio i Seül
FOCUS TÒQUIO-SEÜL
La globalització, lluny de ser un procés homogeni, ha revelat múltiples tensions i contradiccions que travessen les nostres societats. Les dinàmiques globals han accelerat la interconnexió entre cultures i economies, però també han magnificat les diferències en la forma en què s’experimenten les inquietuds, lluites i frustracions socials. En aquest marc, ciutats d’Àsia de l’Est, com Tòquio i Seül, ocupen un lloc únic en la interacció entre tradició i modernitat, reflectint una negociació entre la preservació de les seves arrels culturals i l’adaptació als corrents que les travessen en un món globalitzat.
Participants: Kelvin Kyung Kun Park (comissari Focus Tòquio-Seül), Kim Inseon (Space Willing N Dealing)
Fes-te amb el teu propi bosc amb Perhutana
PERHUTANA
PERHUTANA, part del projecte Kota Terakota, consisteix a recuperar una parcel·la de 8 hectàrees del pla de desenvolupament industrial i convertir-la en terra sagrada (de conservació). Es tracta de l’acte de crear un bosc de propietat múltiple, utilitzant la lògica transaccional d’una empresa immobiliària com a mètode d’acció col·lectiva.
En participar a PERHUTANA s’obté el següent: una parcel·la de *4m² que posteriorment es donarà per a la creació del bosc, un certificat de terracota, dissenyat i realitzat per artistes de Jatiwangi art Factory i un certificat digital.
Participants: Aldizar Ahmad (Jatiwangi Art Factory), Álvaro Gurrea (Swab)
Tendències, futur i influències
PROGRAMA GENERAL I EMERGING
L’etapa del capitalisme tardà o era de la hipermoda, es regeix pel constant desig de renovació i rebuig que alimenta els nostres hàbits de consum. Segons el sociòleg i filòsof Gilles Lipovetsky, l’art i el seu mercat no escapen d’aquestes lògiques, sent un sector en el qual canvien constantment les seves tendències, interessos i els seus modes d’operar. Explorem els canvis que els galeristes han detectat en el sector i de les tendències que creuen que estan per venir.
Participants: Enrique Suasi Carayol (Stain), Jordi Vernis López (ADN)
Més enllà de les galeries tradicionals: autogestió i oportunitat
SEED
El mercat de l’art es presenta com un espai de canvi i transformació. Cada vegada més, col·lectius d’artistes estan trobant noves formes d’agència sobre la comercialització i producció del seu treball. Entorn de SWAB SEED, programa dedicat a espais independents i nous formats galerístics, veiem les oportunitats i reptes que suposa per a ells promoure la seva activitat en aquesta mena d’espais autogestionats.
Participants: Aubrie Higgin (Chilli Art Projects), Juan Pablo Piñero (Casa Espacio)
EN COL·LABORACIÓ AMB:

