SWAB RÀDIO 2024 by artsuper

EN CONVERSA

SWAB RADIO presenta una sèrie de converses en les quals atenem les qüestions d’identitat, tradició i futur que ocupen de manera transversal les propostes presentades en aquesta 17ª edició de SWAB.

Els comissaris, artistes i galeristes participants en la fira aborden qüestions sobre la potencialitat que té l’art en la formació d’identitats culturals. Ens preguntem sobre les diverses maneres en què nombroses formes artístiques beuen de les seves tradicions locals per a expressar la seva identitat en un món globalitzat i hipermediatitzat. En aquest context, obrim diàlegs en torn quin és avui la relació d’apropiació o desvinculació amb les nostres arrels i com construïm les nostres identitats mentre avancem cap a un futur que es mostra cada vegada més homogeni.

Simbiosi: punts de trobada entre art i disseny

DESIGN

El disseny col·leccionable es defineix per la seva capacitat per a transcendir el funcional, convidant a una reflexió profunda sobre els límits entre l’obra única d’art i l’objecte de disseny. Aquestes peces, concebudes com a creacions exclusives o en edicions limitades, són el resultat d’un procés que conjuga estètica, innovació i artesania, desdibuixant les fronteres tradicionals entre totes dues disciplines. En aquest context, hem convocat a Huaqian Zhang de la galeria Dilalica i als dissenyadors MUT de Sancal per a entaular un diàleg curatorial que explori com l’art i el disseny s’entrellacen, qüestionant els seus límits i generant noves formes d’interrelació i enriquiment mutu.

Participants: MUT DESIGN & Huaqian Zhang (Dilalica).
Moderat per Francesca Tur.
Data: 1 d’octubre de 2024 · 19H
Carrer de Ca l’Alegre de Dalt, 55, Gràcia (Sancal)

 

Tradició i innovació: el paper de l’art emergent a Barcelona i Taipei

SOLO SHOW
 

Els objectes i cossos presents a “El color Blau del meu cel” tornen les nostres mirades sobre les tradicions de Barcelona i Taipei que conflueixen al SOLO SHOW. Les seves propostes artístiques apunten també a un demà en què l’art emergent i la seva circulació juguen un paper determinant en modelar les identitats col·lectives que marcaran els futurs d’aquestes metròpolis.

A Barcelona, ciutat coneguda per la seva rica tradició artística i cultural, ha sorgit en les últimes dècades una escena vibrant d’art emergent, impulsada per una xarxa d’espais independents que proporcionen una plataforma de creativitat per a artistes joves.

Així mateix, Taipei ha vist un creixement significatiu en la seva escena d’art emergent en els últims anys. A la ciutat, convergeixen influències culturals de tot el continent asiàtic, creant un escenari eclèctic, marcat per l’experimentació artística i l’ús de la tecnologia, que l’han convertit en una referència per al sud-est asiàtic.

Participants: Carla Gimeno Jaria, Yipei Lee (comissàries de Solo Show)
Data: 5 d’octubre de 2024 · 12.30H
Recinte firal · SWAB

 
Shishishifornow

De la galeria a la ciutat: projecte, comunitat i context des dels espais més joves

MY FAF
 

Entaulem una conversa amb els representants dels espais del programa MyFAF:

TUBE de Palma de Mallorca, ciutat que s’està convertint en un focus important de galeries emergents; Studio/Chapple, de Londres, que s’obre en el context de l’era post-Brexit, en el qual la rica i dinàmica ciutat es torna un escenari complex per als inicis d’una galeria jove; i PLATO d’Évora, Portugal, regió amb una creixent crisi econòmica i d’habitatge, hostil per a projectes artístics emergents.

Participants: Axel Balazsi (Tube), Louis Chapple (Studio/Chapple), Diogo Ramalho (Plato)
Data: 5 d’octubre de 2024 · 14H
Recinte firal · SWAB

 
Foto Obra Mattia Guarnera 4 Tube Gallery

Noves veus, noves mirades: explorant l’art emergent a Latam

EMERGING LATAM

Parlar d’art llatinoamericà en termes de pre-colonialisme, colonialisme i postcolonialisme és essencial per a comprendre les complexes dinàmiques històriques, culturals i socials que han influït i continuen influint avui en les identitats i produccions artístiques de la regió. No obstant, en un món cada vegada més globalitzat, aquest enfocament pot resultar limitant per a molts artistes llatinoamericans que treballen des de contextos i perspectives molt diversos, participant del diàleg global actual.

Conversem sobre noves identitats, interessos i tendències en l’art emergent llatinoamericà.

Participants: Santiago Gasquet (comissari Emerging Latam), Yuyo Gardiol (Crudo),  Raúl Rebolledo (Escombro).
Data: 5 d’octubre de 2024 · 16.30H
Recinte firal · SWAB

 
Emerging Latam Tramo An Unexpected Reality Nicolás Romero Escalada 2023 33x41 Oil And Acrylic On Cotton

L’espai de l’art entre la galeria i el mercat digital

Allà on s’estenen les possibilitats i necessitats de l’experiència humana, s’estén l’art i el seu mercat. Durant la pandèmia, les plataformes en línia es van convertir en els principals escenaris per a l’art. Museus, galeries i artistes independents van utilitzar mitjans digitals per a presentar les seves obres, organitzar exposicions virtuals i realitzar esdeveniments en línia. Aquesta transformació no sols va democratitzar l’accés a l’art, permetent a les persones gaudir d’ell des de qualsevol part del món, sinó que també va fomentar noves formes de creació i col·laboració. Aquestes plataformes eliminen gran part de les barreres geogràfiques i econòmiques, permetent a artistes emergents i consagrats arribar a audiències més àmplies sense les limitacions físiques dels espais tradicionals. A més, faciliten la interacció i el diàleg entre artistes i espectadors, enriquint l’experiència artística i creant comunitats globals.

Malgrat l’auge digital, l’era post-pandèmia ha vist un ressorgiment de l’interès per l’analògic. Després de llargs períodes d’aïllament i virtualitat, les persones busquen experiències tangibles i sensorials. Les exposicions físiques, els tallers i les trobades presencials han recuperat el seu atractiu, oferint una connexió directa i emocional que les experiències digitals no poden replicar.

De cara al futur, sembla evident que l’art digital i analògic coexistiran i complementaran. L’art analògic continuarà oferint experiències úniques que satisfan la necessitat humana d’interacció i fisicalitat. Al mateix temps, les plataformes de venda d’art en línia continuaran sent essencials per a la difusió i accessibilitat de l’art, especialment en un món cada vegada més interconnectat.

Participants: Diana Vedova (Artsper)
Data: 5 d’octubre de 2024 · 18H
Recinte firal · SWAB

El territori en focus: art i context a Orient Mitjà

La situació d’Orient Mitjà és sempre d’actualitat per a les audiències globals en part per les habituals tensions geopolítiques que afecten la regió, en les quals participen totes les grans potències. Al seu torn, es tracta d’un territori en el qual històricament ha existit una rica, extensa i diversa producció cultural. Parlem amb els espais de Síria, Líban i Iran que enguany participen a Swab, sobre la seva visió del territori, tant a nivell geopolític com referent a les pràctiques artístiques emergents.

Participants: Mohammad Ali Ahmadifar (Yafteh), Abir Boukhari (AllArtNow), Marie-Nour Hechaime (Takeover)
Data: 5 d’octubre de 2024 · 19.15H
Recinte firal · SWAB

 

En l’horitzó-post global: ecos de tradició des de Tòquio i Seül

FOCUS TÒQUIO-SEÜL
 

La globalització, lluny de ser un procés homogeni, ha revelat múltiples tensions i contradiccions que travessen les nostres societats. Les dinàmiques globals han accelerat la interconnexió entre cultures i economies, però també han magnificat les diferències en la forma en què s’experimenten les inquietuds, lluites i frustracions socials. En aquest marc, ciutats d’Àsia de l’Est, com Tòquio i Seül, ocupen un lloc únic en la interacció entre tradició i modernitat, reflectint una negociació entre la preservació de les seves arrels culturals i l’adaptació als corrents que les travessen en un món globalitzat.

Participants: Kelvin Kyung Kun Park (comissari Focus Tòquio-Seül), Kim Inseon (Space Willing N Dealing)
Data: 6 d’octubre de 2024 · 12.30H
Recinte firal · SWAB

 
Ingaheeee

Fes-te amb el teu propi bosc amb Perhutana

PERHUTANA

PERHUTANA, part del projecte Kota Terakota, consisteix a recuperar una parcel·la de 8 hectàrees del pla de desenvolupament industrial i convertir-la en terra sagrada (de conservació). Es tracta de l’acte de crear un bosc de propietat múltiple, utilitzant la lògica transaccional d’una empresa immobiliària com a mètode d’acció col·lectiva.

En participar a PERHUTANA s’obté el següent: una parcel·la de *4m² que posteriorment es donarà per a la creació del bosc, un certificat de terracota, dissenyat i realitzat per artistes de Jatiwangi art Factory i un certificat digital.

Participants: Aldizar Ahmad (Jatiwangi Art Factory), Álvaro Gurrea (Swab)
Data: 6 d’octubre de 2024 · 13H
Recinte firal · SWAB

 

En l’horitzó-post global: ecos de tradició des de Tòquio i Seül

FOCUS TÒQUIO-SEÜL
 

La globalització, lluny de ser un procés homogeni, ha revelat múltiples tensions i contradiccions que travessen les nostres societats. Les dinàmiques globals han accelerat la interconnexió entre cultures i economies, però també han magnificat les diferències en la forma en què s’experimenten les inquietuds, lluites i frustracions socials. En aquest marc, ciutats d’Àsia de l’Est, com Tòquio i Seül, ocupen un lloc únic en la interacció entre tradició i modernitat, reflectint una negociació entre la preservació de les seves arrels culturals i l’adaptació als corrents que les travessen en un món globalitzat.

Participants: Kelvin Kyung Kun Park (comissari Focus Tòquio-Seül), Kim Inseon (Space Willing N Dealing)
Data: 6 d’octubre de 2024 · 12.30H
Recinte firal · SWAB

 
Ingaheeee
Tendències, futur i influències
PROGRAMA GENERAL I EMERGING

L’etapa del capitalisme tardà o era de la hipermoda, es regeix pel constant desig de renovació i rebuig que alimenta els nostres hàbits de consum. Segons el sociòleg i filòsof Gilles Lipovetsky, l’art i el seu mercat no escapen d’aquestes lògiques, sent un sector en el qual canvien constantment les seves tendències, interessos i els seus modes d’operar. Explorem els canvis que els galeristes han detectat en el sector i de les tendències que creuen que estan per venir. 

Participants: Enrique Suasi Carayol (Stain), Jordi Vernis López (ADN)

Data: 6 d’octubre de 2024 · 14H
Recinte firal · SWAB

Julio Varela, Jersey De Fresas, 2022, Oil Painting On Linen 167.5 X 123 Cm
Més enllà de les galeries tradicionals: autogestió i oportunitat

SEED
 

El mercat de l’art es presenta com un espai de canvi i transformació. Cada vegada més, col·lectius d’artistes estan trobant noves formes d’agència sobre la comercialització i producció del seu treball. Entorn de SWAB SEED, programa dedicat a espais independents i nous formats galerístics, veiem les oportunitats i reptes que suposa per a ells promoure la seva activitat en aquesta mena d’espais autogestionats.

Participants: Aubrie Higgin (Chilli Art Projects), Juan Pablo Piñero (Casa Espacio)
Data: 6 d’octubre de 2024 · 18H
Recinte firal · SWAB

 
Catalogue Tinythehague

Entre l’agulla i el canvas

La sastrería anglesa és coneguda per la seva meticulositat i precisió. Cada peça és un treball de disseny i confecció elaborat amb una atenció minuciosa al detall i una dedicació a la perfecció tècnica. Els sastres britànics són custodis d’una tradició que es remunta a segles enrere, preservant tècniques i mètodes que han estat transmesos de generació en generació. No obstant això, aquesta tradició no és estàtica; els sastres han sabut adaptar-se als canvis en la moda i les demandes del mercat sense perdre l’essència del seu art. D’igual manera, els artistes tèxtils contemporanis miren cap al passat, sovint inspirant-se en tècniques tradicionals per a reinventar-les i donar-los un nou context en el present. Aquesta dualitat de conservar i transformar és un fil conductor que uneix totes dues disciplines. De manera similar, l’art contemporani tèxtil requereix un mestratge tècnic que no sols abasta el coneixement profund dels materials i les tècniques de teixit, sinó també la capacitat d’innovar i experimentar amb aquests elements per a crear noves formes d’expressió.

La sastrería anglesa es distingeix per l’ús de teles d’alta qualitat, seleccionades acuradament per la seva durabilitat i bellesa. Aquesta mateixa valoració dels materials s’observa en l’art contemporani tèxtil, on els artistes busquen fonts sostenibles i tècniques que respectin el medi ambient, explorant noves possibilitats a través de materials reciclats i processos eco-amigables.

Aquest diàleg entre tradició i innovació, pràctica i concepte, enriqueix tant a la moda com a l’art, teixint una relació que continua evolucionant i sorprenent.

Participants: per confirmar
Data: per confirmar

 

EN COL·LABORACIÓ AMB: