Swab Performance 2018

Swab Barcelona presenta la seva quarta edició del programa Swab Performance, enguany organitzat en col·laboració amb el Programa d’Arts Visuals de la Diputació de Barcelona. Un comitè d’experts ─format per Alexandra Laudo, Joan Morey i Imma Prieto─ seleccionarà sis artistes perquè presentin una performance en el marc de la fira Swab Barcelona.

L’objectiu de Swab Performance és donar suport a les pràctiques artístiques performatives d’artistes residents o vinculats a Catalunya i contribuir a la seva visibilització.


Barcelona. Entrevista A Alexandra Laudo, Crítica D'art. Bcn.
Photography: Josep Losada​

Alexandra Laudo [Heroínas de la Cultura] (Barcelona) és comissària independent i crítica d’art. Durant la temporada 2017-2018 ha comissariat el cicle «La possibilitat d’una illa», a l’Espai 13 de la Fundació Joan Miró, i l’exposició «Una certa foscor», a CaixaForum. Laudo forma part de l’equip extern del programa BCN Producció de La Capella i, durant la temporada 2015-2016, va ser una de les participants a CuratorLab, el programa d’investigació curatorial de Konstfack University (Estocolm), on va desenvolupar la conferència performativa An Intellectual History of the Clock, que ha presentat a diferents ciutats europees. Ha dut a terme nombrosos projectes de comissariat de manera independent, tant a nivell nacional com internacional, i ha estat tutora i/o comissària adjunta de diferents espais i plataformes d’art. Escriu regularment sobre cultura contemporània per a B-guided i per a la plataforma de crítica A-Desk. Ha publicat diversos textos en catàlegs d’exposicions i llibres d’art, i també ha estat editora d’algunes publicacions.

Joan Performance2
Photography: Marc Medina ​

Joan Morey (Sant Llorenç des Cardassar, Mallorca) és artista. Es va llicenciar en Belles arts per la Universitat de Barcelona i, des de llavors, la seva pràctica s’ha desenvolupat mitjançant el llenguatge de la performance, abastant diversitat de temes vinculats al poder i el control sobre el cos i creant un cosmos artístic que interpel·la l’espectador. Recentment li ha estat atorgat el Premi Ciutat de Barcelona 2017 d’Arts Visuals, va ser guanyador de la 3a Edició del Premi de Videocreació de la Xarxa de Centres d’Arts Visuals de Catalunya, Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya, Arts Santa Mònica i LOOP Barcelona, i el 2015 va rebre la Beca MAEC-AECID per al Programa de Residències per a Artistes i Investigadors Espanyols i Estrangers a l’Acadèmia d’Espanya a Roma. Paral·lelament, i sobre la base de la seva trajectòria, exerceix una labor docent, principalment en el sector audiovisual i de producció artística. Va ser part de l’equip de Les Clíniques d’Es Baluard 2015/2016 (Mallorca), del programa d’art Sant Andreu Contemporani (2013, Barcelona) i, durant tres edicions consecutives (2010, 2011 i 2012), membre del jurat, coordinador de projectes i seguiment de muntatge expositiu en la convocatòria BCN_Producció de La Capella (ICUB, Institut de Cultura de Barcelona).

Barcelona .foto De La Crítica D'art Imma Prieto Pel Suplement Cultura. Carrer Calabria 17, 4a 3a Barcelona
Photography: Josep Losada​

Imma Prieto (Vilafranca del Penedès, Barcelona) és comissària independent, crítica d’art i professora d’art contemporani i nous mitjans a l’EU-Eram de la Universitat de Girona. Com a comissària ha realitzat projectes d’exposició en l’àmbit nacional i internacional, entre d’altres, a TempArtSpace (Nova York), Palazzo Ca’Tron (Venècia),  RAER (Roma), MUCA-ROMA (Mèxic DF), Biennal de l’Istmo CentroAmericano (Guatemala), Fundació Joan Miró (Barcelona), Palau de La Virreina (Barcelona), MEIAC (Badajoz), TEA (Tenerife), ARTIUM (Vitòria) o Bòlit (Girona). 

Escriu amb regularitat al suplement «Cultura/s» de La Vanguardia, al suplement «Encuentros» del Diari de Tarragona, a les plataformes digitals A*Desk i Campo de relámpagos i a la revista Artichoke. Entre 2008 i el 2012 ha estat mànager del grup de recerca europeu ELAA (European Live Art Archive), format per la Universitat de Girona, la Universitat d’Oxford i la residència d’artistes Glaugair de Berlín.

La seva pràctica professional l’entén des d’una actitud crítica en la què la docència, la recerca i l’escriptura es complementen. L’any 2017 va realitzar el seu primer documental Eco de Primera Muerte, Premi GAC a la crítica d’Art 2018.

Print

Lolo&Sosaku – “¡No, no, no!”

Nonono
“Noice Performance”, Lolo & Sosaku​

“No, No, No!” succeeix en un altre espai temporal, del qual només podem veure una porció, la propagació del que és. 

Duració30 minuts

Loc: Stand performance

Horari: Dijous 27sep –  19h


Bartomeu Sastre – Assaig  per un monòleg improvisat.

Bartomeu Sastre
Assaig per a un monòleg improvisat,Galeria Fran Reus, Palma (Mallorca), 2018.

La performance “Assaig per a un monòleg improvisat” utilitza elements propis del “stand-up comedy” per a posar de relleu dinàmiques i vicis propis del context artístic en el que ens trobem, sempre des d’un punt de vista irònic i autocrític. L’artista adoptarà el rol del monologuista per a parlar davant del públic sobre els elements intrínsecs a la pràctica artística contemporània: les modes, les actituds d’alguns personatges del sector, rols de poder, dinàmiques, etc. Això implica una reconsideració dels elements utilitzats, alhora que es fan unes referències o altres depenent del que es fa i diu en aquell moment. En aquest marc podrem trobar frases com: “Decathlon és la nova botiga de belles arts” o “Hi ha artistes fent-se selfies per a guanyar likes”.

Quan parlem d’humor solem referir-nos a allò que ens fa riure, però tot plegat també té un component d’incomoditat i d’allò políticament incorrecte que un no pot dir en veu alta.

Duració: 30 minuts

Lloc: stand performance

Horari: Diumenge 30 sep.- 13h 


Ariadna Guiteras – De totes les formes i de cap

Ariadna Guiteras
Textile Design: Alba Feito

“Strata” Espai Dos, Sala Muncunill, Terrassa, 2017

Com pensar en una veu múltiple des d’un cos situat? En una veu que no és una, sinó mes d’una. No una veu, simplement veu. Veu com un procés de relacions, un embolic, una acumulació de tota la resta. De tu, de mi, del nostre entorn, en present, passat i futur continu. Com la veu d’una mèdium a través de laqual els morts parlen, o la veu en streaming que viatja sense cos, o la veu de la teva àvia en la teva parla.

Duració: 20 minuts

Lloc: stand performance

Horari: Dissabte 29 sep. – 18h


Julia Mariscal – Ocells-textos-onades

La performance “Ocells-textos-onades” és un ensamblage d’objectes escultòrics amb elements corporals descontextualitzats, que són presentats per l’artista a través del tacte. Els objectes que es presenten són formalitzats amb materials volàtils i transparents, on la incertesa de les imatges presentades recorden allò que està ocult dintre els nostres cossos. El concepte de pell s’utilitza com a símbol on esdevé frontera, aigua o mirall.

Duració: 10 minuts

Lloc: Stand performance

Horari: Dissabte 29sep – 13h


Victoria Macarte – Pink noise

Pink Noise Mallaig Cut Ok1

PINK NOISE és una serie de accions performàtiques i intervencions en l’espai temps. PINK NOISE és un cos-concert en un paisatge sonor. PINK NOISE és un estat corporeal habitat en viu. PINK NOISE és una onada expansiva. PINK NOISE és natura morta en camera lenta. PINK NOISE és un videoclip expandit PINK NOISE és un Cub de Rubik de miralls rosats que s’en mirallen. PINK NOISE és un portal a una esquerda cen l’espai temps cap a un vortex de lo desconegut. PINK NOISE és una senyal sense sentit. PINK NOISE és una estètica. PINK NOISE is a feeling.

PINK NOISE és un trance. PINK NOISE és body control. PINK NOISE és el ball BDSM de les neurones. PINK NOISE és el despertar de la memòria dels amoebas. PINK NOISE és el pols de les pedres. PINK NOISE és la clau per desxifrar els misteris dels menhirs. PINK NOISE és un encanteri. PINK NOISE és el renou que rugeix la mare terra en un xiuxiueig. PINK NOISE és una carícia en forma de infraso. PINK NOISE és un exorcisme subliminal del patriarcat hypercapitalista, PINK NOISE és un arma de creació massiva. PINK NOISE és la materia que sosté el teixit de la realitat per els essers sensibles. PINK NOISE és el minimal techno que sonarà al after del zombi apocalipsis. PINK NOISE és bicarbonat pel cervell que entra per les orelles. PINK NOISE és una ratlla de purpurina que balla com una rufaga davant del còrtex. PINK NOISE és màgia rosa

Duració: 90 minuts

Lloc: Stand performance

Horari: Diumenge 30sep  – 18h


El Palomar –TRANS, TRANS, TRANS, TRANS, TRANS…

Un grup de cinc persones trans o de gènere no binari portaran pancartes realitzades per El Palomar amb diversos texts en relació a la diversitat de gènere a l’àmbit de cultura. Per a Swab Barcelona 2018, les cinc performers s’insertaran entre els visitants de la fira, com a irrupció feminista en un context festiu-cultural. Alhora, d’altres performers llegiran texts a l’àrea reservada per a les performances. 

Duració: 1 hora

Lloc: Stand performance i recinte fira

Horari: Divendres 28 sep – 18h

El Palomar1
Trans Trans Trans, Performance de Equipo Palomar amb la participació de Dana F. Domènech Espinet, Virginia Rovira i Joa Blumenkranz. Fotografia de @Discontinuada. Archiu de Equipo Palomar.

Amb la col.laboració de:

Dipu Logo