Léna Gayaud, Recodier (2023), Sissi Club.
Cada any, el comitè de selecció de Swab Barcelona, juntament amb Joaquim Díez-Cascón, director i fundador de la fira, i Carolina Díez-Cascón, directora artística, avaluen les propostes dels participants del Programa General i atorguen el premi al millor estand. Aquest premi valora la creativitat, innovació, coherència i impacte visual de les propostes, destacant la galeria que ofereix aquesta mirada artística diferenciada i premiant-li amb un espai gratuït per a la següent edició de la fira.
El comitè està format per Omar López-Chahoud, director de UNTITLED; Jérôme Pantalacci, director d’art de ART-O-RAMA; Isa Natalia Castella, cofundadora de Fira Material a Ciutat de Mèxic; Domenico de Chirico, comissari independent; i Jose Luís Lorenzo, col·leccionista de Tate Modern a Londres. També formen part del comitè Marie Elena Angulo, presidenta de Oolite Arts i patrona de Contemporary Art Society a Londres; Pedro Jaile, col·leccionista d’art; Jesper Stieler, membre de Danish Collecting Society i fundador de Stieler & Company; i Laura Peh, col·leccionista i fundadora de Cinnamon Art Publishing.
En l’última edició, la galeria Sissi Club de Marsella va ser la guanyadora del premi amb un solo show de l’artista Lena Gayaud. Enguany, tindrem el plaer de veure-les de nou en Swab Barcelona.
Directors: Elise Poitevin i Anne Vimeux
Estem molt contents d’haver pogut donar-vos aquest premi. Què creieu que aporten aquestes iniciatives a les fires? N’hi ha suficients? Com creieu que aquestes ajuden o impulsen a galeries emergents com vosaltres?
Estem molt honrades d’haver rebut aquest premi d’un jurat tan excepcional. Creiem que aquest tipus de premis són especialment valuosos en el context d’una fira perquè ens permeten veure-les més enllà del simple prisma de les vendes. Les fires també són espais per a presentar i descobrir noves pràctiques, i per a confrontar-les amb nous públics. Per a alguns dels artistes que representem, aquesta pot ser la seva primera vegada en una fira. A més de proporcionar una oportunitat per a conèixer i conversar, aquest tipus de premis els permet mostrar la qualitat del seu treball independentment de les vendes, la qual cosa és vital per a la salut d’una producció artística.
Quant a la història de Sissi Club i el seu establiment a Marsella, com va sorgir la idea de crear la galeria i quin ha estat la seva evolució des de llavors?
Ens vam conèixer durant el nostre màster de recerca en Història de l’Art en la universitat i vam decidir iniciar un projecte d’exposició després de graduar-nos el 2017. Vam organitzar una exposició col·lectiva que va portar a l’obertura del nostre espai d’exposicions en 2019. Vam crear un espai per projectes, però la idea de fundar una galeria sempre va estar present perquè ja estàvem realitzant vendes i volíem participar en fires. A l’any següent, vam participar a Paris Internationale i al Salon de Normandy by the Community a París. La nostra decisió d’adoptar completament el format de galeria va ser influenciada pel nostre coneixement d’artistes com Inès Di Folco Jemni, Camille Bernard i Léna Gayaud (el treball de les quals vam presentar l’any passat en Swab). Donar suport a les seves pràctiques i carreres gradualment ens va portar a reconèixer que estàvem fent la tasca de galeria. Poc a poc, vam començar a sentir que aquest era un paper legítim per desenvolupar i que havíem de provar les nostres ales en ell.
Quines tendències en el panorama actual trobeu més interessants? I com veieu el futur per a les galeries emergents?
En aquest moment, estem realment fascinades amb el treball de Angélique Aubrit & Ludovic Beillard, representats per Valeria Cetraro, i Jessy Razafimandimby per Sans Titre. Més enllà d’una forma multidisciplinar, aquests són artistes versàtils els treballs dels quals passen d’un mitjà a un altre. Les seves instal·lacions qüestionen la creació d’entorns i repensen formes de domesticitat. Les seves pràctiques són una gran font d’inspiració per a nosaltres en pensar en com situar obres en l’espai.
Com es connecta Sissi Club amb altres espais i galeries internacionals? Hi ha alguna col·laboració que pugueu destacar?
La col·laboració sempre ha estat un tema clau per a nosaltres. Fins i tot abans de muntar la galeria, volíem crear una xarxa d’espais de projectes europeus, notablement amb Jonathan Vidal, el brillant artista que dirigia Zabriskie Point a Ginebra, i amb Macklin Kowal, fundador de Sub Rosa Space, un lloc dedicat exclusivament a l’art performatiu a Atenes. Quan obrim la galeria, teníem clar que volíem mantenir aquesta dinàmica col·laborativa.
Ens sentim molt pròximes a Deli Gallery (NYC/Ciutat de Mèxic) i Nicoletti (Londres). Realment apreciem el seu programa i compartim la seva visió de la presentació de pràctiques en fires d’art contemporani. Estem preparant alguns grans projectes amb cada galeria, però de moment són confidencials.
Quin consell t’hauria agradat rebre quan començaves amb Sissi Club i que ara li donaries a una galeria que està fent els seus primers passos?
No tinguis por de ser fidel a tu mateixa i defensar el que creus, ja sigui política o estèticament, perquè atrauràs a les persones adequades.
Podries definir SWAB en una paraula?
Acollidor 🙂