CONEIX ALS MEMBRES DEL COMITÈ: MARIE ELENA ANGULO

Col·leccionista d’art, mecenes del Bass Museum i Locust Projects de Miami, de Contemporary Art Society de Londres, mecenes fundadora de The Drawing Room i presidenta de la junta directiva d’Oolite Arts, una de les majors organitzacions de suport als artistes visuals de Miami. Marie Elena és també advocada especialitzada en assumptes financers.

Què va fer diferent de Swab 2023?

Em va agradar molt la nova ubicació. La fira semblava més organitzada i espaiosa. Va ser fascinant descobrir galeries de països com l’Iran, Líban i Albània, al costat de galeries de diferents països Llatinoamericans. La secció Emerging LATAM va permetre que els col·leccionistes i visitants europeus descobrissin galeries d’Amèrica Llatina. A més, va haver-hi una major selecció d’escultures i ceràmiques, la qual cosa va enriquir molt l’experiència.

Marie Elena, hem notat que tens una afinitat per l’art del Carib. Quins aspectes d’aquest t’atreuen?

Des que em vaig mudar a Miami, m’he familiaritzat més amb l’art del Carib i centreamericà, sobretot d’Haití, República Dominicana i Puerto Rico, així com d’El Salvador, Nicaragua, Guatemala, etc. Vaig créixer a Puerto Rico, però em vaig mudar fa temps, així que, en general, havia perdut la pista de l’escena artística del Carib i d’Amèrica Llatina. Estar a Miami, per tant, estar més prop de casa, em va fer adonar-me el molt que s’està fent, no sols a Puerto Rico, sinó també a Haití, Jamaica i altres illes més petites com Guadalupe, Martinica, etc. La diversitat de pràctiques artístiques en tota la regió és immensa, i hi ha alguns artistes extraordinaris que no són molt coneguts fora dels seus països perquè, històricament, el món de l’art s’ha centrat en Mèxic i Sud-amèrica en lloc del Carib i Centre Amèrica.

Quin lloc ocupen els artistes del Carib en l’actual escena d’art contemporani?

Per desgràcia, la majoria de gent de fora associa l’art del Carib amb l’art cubà; no obstant això, hi ha molt més per descobrir. En Oolite Arts, l’organització de la qual soc presidenta de la Junta Directiva, vam tenir una fascinant exposició durant Art Basel Miami en 2022, titulada Miami is not the Caribbean: Yet it feels like it, comissariada per Danny Baez, qui ha participat en Swab anteriorment. La mostra em va ensenyar que no podem pensar en l’art del Carib com un monòlit. Cada país té el seu propi passat colonial i la seva pròpia història, i agrupar-los no fa justícia als artistes que reflexionen sobre les seves identitats. M’alegra veure que cada vegada hagin més galeries d’aquests països en les fires internacionals d’art i que museus com Tate Britain, Museum of Contemporary Art Chicago, Whitney Museum of American Art i Modern Art Museum of Fort Worth organitzin exposicions sobre el Carib.

Podries compartir algunes de les teves últimes adquisicions i com reflecteixen els teus interessos actuals?

Recentment vaig adquirir dues obres d’un artista porto-riqueny, Yiyo Tirado, que vaig veure per primera vegada en Fira d’Art MECA de Puerto Rico al juliol del 2017, just abans que l’huracà María assotés l’illa. Entre l’huracà María, el COVID i la participació de Yiyo en l’exposició del Whitney Museum No existe un mundo sin huracán: Port Rican Art in the Wake of Hurricane Maria, Yiyo i jo mai arribem a finalitzar la compra. Les peces de Yiyo estan fetes de barres de reforç i són molt geomètriques. 

També vaig adquirir recentment un quadre de Jorge Cabieses, un artista peruà, igualment d’estil geomètric. En els últims quatre anys, m’he decantat per obres geomètriques, no de manera conscient; simplement es va donar.

Quins són alguns dels artistes que més t’interessen ara mateix? Què t’interessa de les seves obres?

He estat seguint més de prop a més artistes de Puerto Rico, com Edra Soto, Karlo Ibarra i Lulu Varona. Ja havia tingut la sort d’adquirir l’obra de Karlo i Lulu, però m’interessa saber què faran després.

SWAB en 3 paraules:

1. Vibrant
2. Interessant
3. Inclusiu