CONEIX ALS MEMBRES DEL COMITÈ: JOSE LUÍS LORENZO

Col·leccionista d’art i membre del Comitè d’Adquisicions d’Art Llatinoamericà de la Tate Modern de Londres. Lorenzo és també un celebrat arquitecte, propietari de la firma Lorenzo y Asociados Arquitectos i president de DINA (Dissenyadors Nacionals Associats).

Què et va semblar Swab en 2023?

Vaig descobrir un Swab renovat amb un nou pavelló que va facilitar una excel·lent disposició, permetent una experiència fluida per a recórrer, caminar i descansar. A més, l’ambient creat va contribuir a una atmosfera perfecta. En resum, vaig trobar la fira vibrant i personalment em va encantar.

Com actua la teva experiència com a arquitecte en el teu acostament a la col·lecció d’art? 

L’arquitectura va influir i molt, si un estudia la meva col·lecció, podrà apreciar l’abundància d’obres amb un perfil arquitectònic, ja siguin fotografies, dibuixos, pintures o instal·lacions. Aquesta influència professional és evident i em fascina, ja que sempre he cregut que les col·leccions d’art reflecteixen un autoretrat. Per a mi, la vida està intrínsecament vinculada a l’art i l’arquitectura, per la qual cosa quina millor manera de reflectir que incloure l’arquitectura en aquest autoretrat.

Ens podries comptar una mica sobre una de les teves recents adquisicions i què va fer que aquesta capti la teva atenció? 

En la meva recent visita a la fira Swab, vaig adquirir dues obres destacades: una de Venuca Evanán, de la galeria Enorabuena, i interessantment, posteriorment en ARCO, una peça de Violeta Quispe de la galeria Vigil Gonzalez, qui resulta ser prima de Venuca. A través de les seves pintures, plasmen les seves vivències i denúncies socials de manera impactant, reflectint la radiografia social del Perú.

D’altra banda, en Swab vaig adquirir una peça de Ivana Salfity, una artista salteña que he seguit des de fa temps. És una escultura d’una pedra de material tou. Posteriorment, vaig visitar la galeria Remota en Salta i vaig adquirir una altra peça seva, de la mateixa pedra, però en material dur. Aquestes dues peces em van cridar l’atenció la seva interessant dualitat entre el tou i el dur, entre el que sembla i el que realment és, així com per la seva denúncia social respecte a la comunitat salteña.

Encara que moltes peces van capturar el meu interès en Swab, vull ressaltar especialment les obres de la secció LATAM. Aquest sector ha experimentat un creixement notable no sols en termes de presència, sinó també en qualitat.

De cara a Swab 2024, t’emociona trobar-te amb alguns artistes Llatinoamericans que han cridat la teva atenció l’any passat? 

Tinc grans expectatives per al 2024. En 2018, a causa de la pandèmia, no vaig poder viatjar, però finalment vaig tornar enguany en 2023. Va ser una grata sorpresa i alegria redescobrir la fira. Per això, estic molt emocionat i ansiós pel que ens espera en 2024, especialment per a veure com evoluciona i millora encara més la fira.

Com preveus el futur d’artistes llatinoamericans en els pròxims anys? 

L’art i els artistes llatinoamericans estan experimentant un moment excepcional, com es reflecteix en la Biennal de Venècia. Per primera vegada, un curador llatinoamericà, Adriano Pedrosa, ha reunit un gran nombre d’artistes de països com l’Argentina, Xile, el Brasil, el Perú, Colòmbia, entre altres.  Aquesta biennal ha marcat una revolució geogràfica, donant visibilitat a artistes que abans no eren tan reconeguts. A més, s’han destacat casos paradigmàtics, com el de l’artista peruana Sandra Gamarra, qui va representar el pavelló d’Espanya.

M’encanta observar aquestes evolucions, encara que hi ha molts artistes que encara no han trobat el seu lloc. En el cas de l’Argentina específicament, crec que enfrontem un problema de preu evident, conseqüència de l’economia del nostre país, que devalua l’obra i la posició de molts artistes. Aquests haurien de tenir un valor i reconeixement més alts del que actualment posseeixen. Aquesta situació és una cosa en la qual haurem de treballar nosaltres, els argentins, per a aconseguir un canvi.

En resum, crec que s’aveïnen bons temps per a l’art llatinoamericà, i m’agrada molt que la fira Swab destaqui aquest enfocament a través de LATAM amb el comissariat de Santiago Gasquet.

SWAB in 3 paraules:

1. Barcelona
2. Joventut
3. Promotedor